Duvel Moortgat wint Family Business Award

Onze familiale brouwerij Duvel Moortgat is bekroond met de ‘Family Business Award of Excellence®’ 2019. Deze prestigieuze prijs beloont sinds 6 jaar de beste familiebedrijven van het land en wordt uitgereikt door EY, in samenwerking met FBN Belgium, Guberna, BNP Paribas Fortis en Mediafin.

[5 december 2019] - De jury, voorgezeten door Guido Vanherpe, CEO van La Lorraine Bakery Group, verkoos Duvel Moortgat boven zuivelbedrijf Inex, producent van elektrisch installatiemateriaal Niko Group en de Europese drankengroep Spadel.

EY organiseert de ‘Family Business Award of Excellence®’ sinds 2014. De prijs zet Belgische familiebedrijven in de kijker die uitblinken in deugdelijk bestuur in zowel de familie als in het bedrijf, in de visie en het behoud van de familiewaarden en in de overdracht van de ondernemerszin over de generaties heen. Ook communicatie, duurzame groei en maatschappelijk engagement zijn belangrijke criteria die de jury in acht neemt voor het toekennen van de prijs.

De vijfkoppige jury met vertegenwoordigers uit het Belgische bedrijfsleven en de academische wereld, oordeelde dat Duvel Moortgat het beste en op de meest evenwichtige manier beantwoordde aan alle criteria.

“Familiebedrijven zijn en blijven een belangrijk onderdeel van het Belgische bedrijfslandschap. De microbe voor het ondernemen die van generatie op generatie wordt doorgegeven, is iets heel moois. Met deze prijs willen we dat ook in de verf zetten. Al zien we de award eerder als een richtlijn voor best practices dan een pure competitie”, zegt Eric Van Hoof, vennoot bij EY en verantwoordelijk voor de divisie familiebedrijven. “Wij willen met dit evenement bedrijfsleiders van familiebedrijven vooral een platform aanbieden om verrijkende inspiratie op te doen bij hun collega’s. In familiebedrijven wordt kennis en ervaring vaak van generatie op generatie overgedragen. Dat is goed uiteraard, maar we willen familiale ondernemingen ook aanmoedigen om hun ervaringen en best practices uit te wisselen met concullega’s, zowel op vlak van goed bestuur en maatschappelijk engagement, als het overbrengen van de goesting om te ondernemen”, aldus Eric Van Hoof.

Guido Vanherpe, CEO van La Lorraine Bakery Group (laureaat 2016) en voorzitter van de jury licht de keuze voor Duvel Moortgat verder toe: “Duvel Moortgat is in de eerste plaats een onderneming met een duidelijke familiale visie met veel ambitie, authenticiteit en passie. Die combinatie van eigenschappen vertaalt zich in sterke merken en een indrukwekkende duurzame groei over de laatste tien jaar. Duvel Moortgat is een echt familiebedrijf, maar het behoudt een goed evenwicht tussen familiaal en extern management en bestuur. Bovendien draagt de onderneming via zijn duurzaamheidsbeleid een diep ingeworteld maatschappelijk engagement uit, dat erg goed intern en extern gecommuniceerd wordt. Ook innovatie en de aanpak van de ‘Nextgen’ hebben er een belangrijke plaats gekregen. Belangrijk is tot slot te onderstrepen dat Duvel Moortgat steeds oplossingen heeft gevonden om zichzelf niet te verliezen aan grote industriële groepen. De sterke corporate governance die zijn oorsprong vindt in de beursjaren van Duvel is blijven leven na de terugtrekking van de beurs. Dit is ook een element dat de jury overtuigd heeft om deze mooie prijs aan Duvel Moortgat toe te kennen.”

Duvel Moortgat treedt nu toe tot de internationale club van familiebedrijven die in de 25 landen waar EY de award organiseert, de trofee in de wacht sleepten.